
The CCP’s Deep Infiltration into Social 

Media and News Media in the Free World

Sept. 8, 2020 | By Qing Yu and Qin Yan (Minghui.org) 

Kalen Keegan, a college student at the University of 
Nebraska, had her Twitter account hacked. Her old posts 
disappeared and were replaced by content accusing 
protesters in the Hong Kong democratic movement of 
“fomenting a ‘color revolution’ backed by an ‘anti-Chinese 
American conspiracy,’ a message aligned with the tone of 
the Chinese Communist Party (CCP). As time went on, the 
posts were updated to discuss the coronavirus pandemic, 
again closely following the CCP’s narratives.

Above was a case covered by News Break in a March 2020 
article titled “How China Built a Twitter Propaganda 
Machine Then Let It Loose on Coronavirus.” Since August 
2019, the authors of the article have “tracked more than 10,
000 suspected fake Twitter accounts involved in a 
coordinated influence campaign with ties to the Chinese 
government.”

Hijacked Social Media Accounts



These hacked accounts were used to spread propaganda and 
disinformation about the coronavirus outbreak, the Hong 
Kong protests, and other topics of interest to the CCP. The 
owners of these hijacked accounts came from all walks of 
the life. “They included a professor in North Carolina; a 
graphic artist and a mother in Massachusetts; a web 
designer in the U.K.; and a business analyst in Australia,” 
the article wrote.

The article couldn't tell “whether the current fake account 
holders hacked the accounts themselves or purchased them 
from elsewhere,” but it indicates that the true scale of the 
CCP influence campaign is likely much bigger than 
previously thought. “Our tracking suggests that the 
accounts we identified comprise only a portion of the 
operation,” the article added.

The author was able to identify at least one company 
behind some of these hacked accounts. OneSight (Beijing) 
Technology Ltd. is an internet marketing company based in 
Beijing and “held a contract to boost the Twitter following 
of China News Service, the country’s second-largest state-
owned news agency. The news service operates under the 



United Front Work Department, an arm of the Chinese 
Communist Party long responsible for influence operations 
in foreign countries.”

The article found that operators of these accounts often 
work together. For example, one fake account may have 
many other fake accounts as followers, and even the same 
approved comment could be reused many times in various 
accounts for numerous articles.

The operators of the fake accounts also offer payments to 
prominent Twitter users with large followings to post pro-
CCP videos. Chinese dissident Baidiucao in Australia, who 
had 70,000 followers on Twitter, was once approached by 
an account that claimed to be a cultural exchange company 
and offered 1,700 yuan (or $240) per post.

Propaganda in the Orwellian State

British author George Orwell wrote a novel in 1949 titled 
Nineteen Eighty-Four, in which he explored the 
consequences of an imaginary totalitarian regime. One 



slogan used by the ruling party was, “Who controls the 
past, controls the future: who controls the present controls 
the past.” It means that because the Inner Party has the 
capability to rewrite history, it can manipulate public 
opinion. Similarly, due to its totalitarian power, it believes 
it has the authority to rewrite history.

Winston Smith, a main character of the book, works in the 
Ministry of Truth. His responsibility is rewriting historical 
records that conforms to the Party’s ever-changing views of 
history. To some degree, it has functions similar to the 
CCP’s Propaganda Department (later renamed to the 
Publicity Department) and the United Front. With 
censorship and lies inside China, as well as disinformation 
outside China, the CCP actively pushes false narratives to 
Chinese people and the rest of the world.

Interestingly, the Orwellian state also has several ministries 
that resemble how the CCP mistreats people. For example, 
the Ministry of Plenty rations and controls food in the name 
of raising the standard of living while causing starvation in 
reality. Under the CCP, officials exaggerated grain 
production by tens or hundreds of times during the Great 
Leap Forward movement in 1958, causing the collection of 



a high levy and leading to the starvation deaths of at least 
45 million people between 1959 and 1961.

In Orwell’s novel, Thought Police constantly surveil 
citizens through two-way televisions and hidden cameras. 
The Ministry of Love monitors and arrests both real and 
imagined dissidents. In China, officials track people 
through social media such as WeChat and countless 
surveillance cameras. Dissidents are suppressed and 
arrested, and people of faith such as Falun Gong 
practitioners are detained and tortured for their belief in the 
principles of Truthfulness-Compassion-Forbearance.

White Paper: 

Overt and Covert Influences from the CCP

The Cyber Policy Center at Stanford University published a 
white paper in July with the title of “Telling China’s Story: 
The Chinese Communist Party’s Campaign to Shape 
Global Narratives.” This 52-page report analyzed how the 
CCP uses its extensive apparatus to “advance both its 
domestic monopoly on power and its claims to global 
leadership.”



Authors of the white paper include Renee DiTesta, 
Technical Research Manager from the Stanford Internet 
Observatory, and John Pomfret, former Beijing Bureau 
chief for the Washington Post.

The report started with an anecdote from the Korean War in 
which the CCP claimed in 1952 that the U.S. had waged 
germ warfare that led to the outbreak of bubonic plague, 
anthrax, and cholera. “[The CCP] established a base of 
operations in Prague from which they cultivated Western 
leftist and pacifist sympathizers who amplified their claims 
in Western media,” wrote the report.

Although this episode has become history, such tactics 
from the CCP continues. “The CCP succeeded in clouding 
the record so that belief in American perfidy endures in 
certain circles,” wrote the report. “This disinformation 
campaign blended overt propaganda and the recruitment of 
credulous authorities to amplify and legitimate CCP talking 
points, seed doubt and suspicion, and build up the domestic 
and international standing of the CCP at the expense of its 
adversaries.”



To dominate narratives in international society, the CCP 
has continually expanded its overseas operations. Xinhua 
has become one of the largest news agencies in the world, 
while CGTN operates through dozens of foreign bureaus 
and broadcasts in seven languages. “China Radio 
International has contracts to broadcast from more than a 
dozen radio stations in the United States alone, while China 
Daily places inserts in newspapers such as the Washington 
Post, for as much as $250,000 an issue,” the report 
explained.

It was estimated that the CCP has spent at least 45 billion 
yuan (or $6.6 billion) on overseas propaganda since 2009. 
In 2011, Xinhua rented a large digital bulletin board 
overlooking Times Square at the price of $300,000 to $400,
000 per month. Panda, Great Wall, Forbidden City, and 
Three Gorges soon became buzz words for the CCP to 
market itself.

After an international court ruled in July 2016 over 
contested waters in South China Sea in favor of the 
Philippines, the CCP immediately launched a campaign 
through the Times Square bulletin board and played a video 



lasting three minutes and twelve seconds for 120 times per 
day for 12 days straight.

Overseas Agents Who Work for the CCP

As a result of extensive investment and infiltration by the 
CCP, many overseas news media—including those in 
Chinese—yielded to the regime and now serve as its 
mouthpiece.

“Thirty years ago, Chinese-language media outside of 
China reflected a diverse range of political perspectives. 
Today, after significant investment from China and pro-
CCP interests, Chinese language publications that echo and 
amplify CCP narratives dominate,” wrote the white paper.

The regime also put in more effort to gain influence in 
international news media. “China’s government has 
brought hundreds of journalists from developing countries 
to China for training courses that showcase the economic 
and technological achievements of China’s governance 
model,” the white paper continued. “The Chinese 



government typically pays their expenses, offers stipends, 
and provides generous accommodations and sightseeing 
opportunities, which return dividends in goodwill and 
favorable coverage when the journalists return home.”

This strategy dates back to before the CCP took power in 
1949. American journalist Edgar Snow interviewed Mao 
Zedong in 1930 and, based on the one-sided story, 
published the book of Red Star Over China. This book 
misled many Chinese and Westerners to support 
communism.

Snow died in 1972, and his wife, Lois Wheeler, did not 
truly understand the CCP until the Tiananmen Square 
Massacre in 1989. The money she donated to some families 
of the victims was confiscated. As she visited China again 
in 2000 with her son, planning to see a mother whose son 
died in the Massacre, “they were surrounded at the gate of 
People’s University in Beijing... at least two dozen 
plainclothes police officers, filmed surreptitiously and 
prevented [them] from entering,” reported an article in the 
New York Times in April 2018 with the title of “Lois 
Wheeler Snow, Critic of Human Rights Abuses in China, 
Dies at 97.”



Compared to decades ago, the CCP now has much more 
influence on public opinion. This includes traditional news 
oulets and various social media platforms, such as 
Facebook, Twitter, and YouTube. Wang Liqiang, a Chinese 
spy who fled to Australia, stated that he had participated in 
the CCP’s meddling in the 2018 Taiwanese local elections 
by creating 200,000 fake social media accounts. In 
addition, a Hong Kong front company created twenty other 
“internet companies” to attack the political party that the 
CCP disliked. Wang said he also gave 1.5 billion RMB 
(over $200 million USD) to Taiwanese media properties to 
promote a candidate that the CCP favored for the Mayor of 
Kaohsiung.

A State Apparatus That Produces Lies

Although Chinese scientists confirmed the coronavirus 
infection in December 2019, the CCP did not acknowledge 
it until January 20, three days before the lockdown of the 
epicenter Wuhan. One day after the World Health 
Organizations (WHO) declared the coronavirus outbreak a 
pandemic, Chinese Foreign Ministry spokesperson Zhao 



Lijian bluntly blamed the United States for being the origin 
of the virus.

Amplified through Twitter, WeChat, and TikTok, and pro-
CCP media and agents claimed the virus came from Fort 
Detrick, a U.S. military base in Maryland. Although it is 
widely known as a hoax outside China, it deceived many 
people inside China and sparked confusion in the 
international community.

Since the totalitarian CCP regime mobilizes the entire state 
apparatus for disinformation and lying, the consequences 
are severe. “The Chinese Communist Party’s initial 
mismanagement of the COVID-19 pandemic and its 
subsequent attempts to exploit the crisis have produced 
enduring problems for the rest of the world,” wrote an 
article in Foreign Affairs on August 11 with the title “An 
Answer to Aggression: How to Push Back Against 
Beijing.”

“But the CCP’s behavior has also helped clarify the threat 
that China poses to the security, prosperity, and well-being 
of other countries,” the article continues. “The United 



States can no longer afford to treat China as just another 
trading partner.”

“Big brother is watching you” is a well-known slogan in 
Nineteen Eighty-Four. In today’s China, however, the 
state-of-art censorship has surpassed what was described in 
the novel. From various social media platforms to internet 
control, from omnipresent surveillance cameras to 
mandatory facial scans even when using public bathrooms, 
the intensity of monitoring and control has reached an 
unprecedented level.

Those who dare to challenge the CCP often face serious 
punishment. Ren Zhiqiang, a property tycoon, has been 
detained and faces charges for criticizing the CCP 
leadership. Tsinghua University professor Xu Zhangrun 
was fired for expressing unfavorable opinions about the 
CCP. Scholars such as Chen Qiushi and Fang Bin have 
been missing for months after criticizing the CCP for 
covering up the coronavirus outbreak.

Inside China, Falun Gong practitioners have been the 
largest group persecuted for their faith by the CCP. 



Because of the CCP’s recent disinformation campaigns, 
more government officials in the international community 
have come to understand the Chinese regime’s threat to the 
world. Members of the Virginia General Assembly, the 
oldest continuous lawmaking body in the United States 
since 1619, wrote a letter to U.S. Secretary of State 
Michael Pompeo on July 29, urging him to help stop forced 
organ harvesting from living Falun Gong practitioners in 
China.

“We are writing in solidarity with survivors and those who 
can no longer speak for themselves. We ask for your 
leadership, and the considerable leverage of the United 
States, to ensure that next year we are not observing 22 
years of persecution,” wrote the letter.

http://en.minghui.org/html/articles/2020/9/8/186678.html


